אתנ"כתא

ליל שבת, י"ב ניסן תשפ"ד

ברוך הבא אורח | התחבר או הרשם
   הצג פרשות ועליות. הצג אותיות פסוק ופרק. הצג קישורים להודעות. גודל הכתב:
 כט וַיֹּ֣אמֶר מֹשֶׁ֗ה לְ֠חֹבָב בֶּן־רְעוּאֵ֣ל הַמִּדְיָנִי֮ חֹתֵ֣ן מֹשֶׁה֒ נֹסְעִ֣ים ׀ אֲנַ֗חְנוּ אֶל־הַמָּקוֹם֙ אֲשֶׁ֣ר אָמַ֣ר יְדוָ֔ד אֹת֖וֹ אֶתֵּ֣ן לָכֶ֑ם לְכָ֤ה אִתָּ֙נוּ֙ וְהֵטַ֣בְנוּ לָ֔ךְ כִּֽי־יְדוָ֥ד דִּבֶּר־ט֖וֹב עַל־יִשְׂרָאֵֽל׃
הוסף הודעה

סיון
כ"ד
תשס"ט

מי הוא חובב בן רעואל -מתי
במדבר פרק י פסוק כט
יש לנו בעיה עם יתרו בעל השמות המרובים, בעיה שרש"י כאן בבעלותך מציג ברמז תוך כדי ביאורו שלו לפיתרון הבעיה.

שמות ב:
(טז) ולכהן מדין שבע בנות ותבאנה ותדלנה ותמלאנה את הרהטים להשקות צאן אביהן .
(יז) ויבאו הרעים ויגרשום ויקם משה ויושען וישק את צאנם .
(יח) ותבאנה אל רעואל אביהן ויאמר מדוע מהרתן בא היום .
(יט) ותאמרן איש מצרי הצילנו מיד הרעים וגם דלה דלה לנו וישק את הצאן .
(כ) ויאמר אל בנתיו ואיו למה זה עזבתן את האיש קראן לו ויאכל לחם .
(כא) ויואל משה לשבת את האיש ויתן את צפרה בתו למשה .

מפסוקים אלו עולה כי משה נשא את בתו של רעואל שהוא כהן מדין - לאשה.
-----

שמות ג:
(א) ומשה היה רעה את צאן יתרו חתנו כהן מדין.

כאן מבואר כי לחותנו של משה היה שם נוסף: יתרו.
-----

במדבר י (בהעלותך):
(כט) ויאמר משה לחבב בן רעואל המדיני חתן משה

כאן מתברר שהיה לרעואל חותן משה בן ושמו חובב.
----.

שופטים ד (מלחמת דבורה -סיסרא):
(יא) וחבר הקיני נפרד מקין מבני חבב חותן משה

כאן לכאורה כתוב שם נוסף של חותן משה: חובב.
----

פסוק נביאים זה מכניס אותנו לבעיה. תורה כתוב ש'חובב' הוא בנו של רעואל חותן משה. ואילו בדברי ימי השופטים כתוב ש'חובב' הוא שם נוסף של רעואל חותן משה.

ניתן להסביר זאת בשני דרכים:

א. גם ליתרו חותן משה וגם לבנו היה שם נוסף: "חובב".
ב. השם 'רעואל' אינו שייך כלל ליתרו אלא לאביו, וממילא חובב בן רעואל - הוא יתרו.

לפי הביאור השני עדיין לא פתרנו את הבעיה שהרי למדנו בשמות ב' ש'רעואל' הוא הוא כהן מדין חותן משה, כמו כן הבנות קראו לו "אבא".

לכך ביאר רש"י שנקט בדרך זו ש"ומה תלמוד לומר ותבאנה אל רעואל אביהן, מלמד שהתינוקות קורין לאבי אביהן אבא. ושמות הרבה היו לו יתר על שם שיתר פרשה אחת בתורה. חובב על שחבב את התורה... (כאן בבהעלותך, במדבר י כט)

בביאורו של רש"י ישנם כמה בעיות:

א.מילא תינוק עשוי לקרוא לסבו: "אבא" - אך הרי לא רק הבנות קראו לו "אבא" אלא הוא נתן את "בתו" למשה, כלומר, יוצא שגם הסבא קרא לנכדתו - בתו, וגם דאג לנישואיה - דבר מעט מוזר שהרי לא היתה יתומה.

ב. בשמות ד יח ביאר רש"י שליתרו קראו גם רעואל, וזאת מנין לו?! הרי לדעתו רעואל הוא שם הסב.

ג. בשמות יח כז כבר שילח משה את חותנו שהגיע אליו למדבר: (כז) וישלח משה את חתנו וילך לו אל ארצו . ואילו בפרשתנו אנו מוצאים אותו שוב במדבר: "ויאמר משה לחובב בן רעואל המדיני חתן משה נסעים אנחנו אל המקום אשר אמר יהוה אתו אתן לכם לכה אתנו והטבנו לך כי יהוה דבר טוב על ישראל". ולא עוד אלא שנראה מספר שופטים שהוא קיבל את הצעתו: כמצוטט לעיל, שבני קין בני חובב היו בישראל.

ולביאורו של רש"י לא נבין כיצד זה חזר חובב למדבר?! (ולא עוד אלא שעזב כהונתו במדין ועלה לישראל)

---------------------------------------------

ואחר שהעמקנו מעט ברש"י ובנידון נוכל לומר בפשטות שחובב המדובר הוא בנו של יתרו. ולכן גם בשופטים נקטו בשמו השני (או השלישי או הרביעי...) של יתרו : חובב - כדי להזכירנו את הפעם היחידה שבו מוזכר השם חובב בתורה, היא פרשת הצעת משה לחובב לבוא עימו לישראל. ורעואל הוא כהן מדין והוא נתן את בתו שלו למשה.

הפניות:
    משה נושא את בת רעואל (שמות ב, טז - כא)
    לחותן משה קוראים יתרו (שמות ג, א)
    לחותן משה קוראים חובב (שופטים ד, יא)
    משה נושא את בת רעואל (שמות ב, טז - כא)
    לחותן משה קוראים יתרו (שמות ג, א)
    לחותן משה קוראים חובב (שופטים ד, יא)
    משה נושא את בת רעואל (שמות ב, טז - כא)
    לחותן משה קוראים יתרו (שמות ג, א)
    לחותן משה קוראים חובב (שופטים ד, יא)
    משה נושא את בת רעואל (שמות ב, טז - כא)
    לחותן משה קוראים יתרו (שמות ג, א)
    לחותן משה קוראים חובב (שופטים ד, יא)
    משה נושא את בת רעואל (שמות ב, טז - כא)
    לחותן משה קוראים יתרו (שמות ג, א)
    לחותן משה קוראים חובב (שופטים ד, יא)
    משה נושא את בת רעואל (שמות ב, טז - כא)
    לחותן משה קוראים יתרו (שמות ג, א)
    לחותן משה קוראים חובב (שופטים ד, יא)
מאמרים וביאורים באתר ויקיטקסט