אתנ"כתא

יום רביעי, ט"ז תשרי תשפ"ב

ברוך הבא אורח | התחבר או הרשם
   הצג פרשות ועליות. הצג אותיות פסוק ופרק. הצג קישורים להודעות. גודל הכתב:
 כב וְאִם־מִזְבַּ֤ח אֲבָנִים֙ תַּֽעֲשֶׂה־לִּ֔י לֹֽא־תִבְנֶ֥ה אֶתְהֶ֖ן גָּזִ֑ית כִּ֧י חַרְבְּךָ֛ הֵנַ֥פְתָּ עָלֶ֖יהָ וַתְּחַֽלְלֶֽהָ׃
הוסף הודעה

חשון
ז'
תש"ע

דרשת ר' ישמעאל -חננאל
שמות פרק כ פסוק כב
רש"י מביא מהמכילתא כך: ואם מזבח אבנים - ר' ישמעאל אומר: כל אם ואם שבתורה רשות, חוץ משלושה: 'ואם מזבח אבנים תעשה לי', הרי אם זה משמש בלשון כאשר: כאשר תעשה לי מזבח אבנים, לא תבנה אתהן גזית, שהרי חובה עליך לבנות מזבח אבנים, שנאמר 'אבנים שלמות תבנה' (דברים כ"ז, ו);וכן 'אם כסף תלוה' (שמות כ"ב, כד) חובה הוא, שנאמר 'והעבט תעביטנו' (דברים ט"ו, ח), ואף זה משמש בלשון כאשר; וכן 'ואם תקריב מנחת ביכורים' - זו מנחת העומר שהיא חובה, ועל כרחך אין 'אם' הללו תלויין, אלא ודאין, ובלשון כאשר הם משמשים".
השאלה היא, כמובן, מדוע ננקטת לשון "אם"? מדוע הדברים נאמרים כאופציה בלבד?
מאמרים וביאורים באתר ויקיטקסט